Wednesday 24 October 2012

KKK - Beli-beli... Sepah


Kualiti Kedai Kopi

BELI-BELI ..... SEPAH

Hari ni, aku membebel dengan budak-budak... BELI-BELI... LEPAS TU? ... SEPAHHHH. 

Zaman sekarang ni barang dah macam tak de NILAI. Dulu nak dapat permainan punya la susah. Dah dapat punya la jaga. Kalau rosak boleh menangis. Kalau HILANG... seminggu terkenang kat barang tu beb.

Teringat aku masa darjah satu, botol air hilang kat sekolah. Sampai darjah 4 aku masih terkenangkan botol air  tu. Anak aku sekarang dari sekolah tadika sampai sekarang, kalau campur 4 beradik tu.... ada lebih 50 botol air kot.

Macam mana nak jadikan diorang ni HARGAI NILAI sesuatu barang? Ni ada idea sikit... tapi tak tau laa.. boleh laksanakan !!!

1.        Jangan biasakan BUDAK-BUDAK ikut gi SHOPPING
2.        Kalau diaorang nak IKUT... kasi diaorang tengok TELAN AIR LIUR JE... jangan belikan
3.        Belikan barang yang berkualiti.., sekali sekala... dah suruh diaorang JAGA baik2
4.        Kalau diaorang nak jugak barang yang tak berkualiti... macam mana?
-           Alasan 1... kita dah ada benda ni
-           Alasan 2... lain kali je la...
-           Alasan 3... Tak guna barang ni
-           Alasan 4... Barang ni tak bagus
-           Alasan 5... membazir je
Dan ada banyak alasan lagi yang kita boleh bagi tau. Cuma pantang aku, kalau cakap, tak boleh... pasal tak ada DUIT...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA – Korbankan lah nafsu membeli barang yang tak PERLU

Quality Preachers

Edly Ramly -CER-
25 Oct 2012

No comments:

Post a Comment