Tuesday 2 October 2012

Sindrom Kualiti Korea


Kualiti Kedai Kopi

Sindrom Kualiti KOREA


Minggu lepas, saya berpeluang untuk audit ISO/TS16949 di sebuah syarikat milik warga Korea. Saje je aku tanya pada salah seorang pengarah kat situ, “ Dah dekat lapan tahun kat sini, apa pendapat anda tentang Malaysia”. Beliau menyatakan bahawa, “kalau 15-30 tahun lepas, saya kagum dengan pembangunan dan keamanan di Malaysia. Tapi sekarang kalau nak dibandingkan dengan kemajuaan pembangunan dan teknologi, Korea jauh meninggalkan Malaysia”

Masa tu terfikir, ya tak ya, Korea sekarang ni tiba-tiba jadi terkenal:

KIA, Hyundai
SAMSUNG,LG,

K-POP, Gangnam, Cinta Sonata



Entah dari mana munculnya gergasi-gergasi Korea ni. Sebelum ni macam tak nampak je market diorang. Tu yang saya tertanya-tanya macam mana tiba-tiba produk, termasuklah jugak teknologi dan hiburan ini tiba-tiba jadi “famous”.
Daripada pengamatan saya, ada beberapa faktor yang sempat terfikir oleh saya walaupun ada banyak lagi faktor yang lain.

FAKTOR 1: BERANI MENCUBA
Kalau kita tinjau balik, Jepun pada tahun 60an, mereka jauh ketinggal dengan barat. Tak kira dari segi teknologi, automotif... barat terutamanya Amerika dan Eropah jauh mendahului mereka, sehingga Amerika sendiri menghantar 3 orang guru kualiti yang terkenal iaitu Dr Deming, Juran dan Crossby  untuk mengajar Jepun tentang kualiti.

Mereka menjual produk dengan harga murah dan kurang berkuali. Kalau cakap kereta Jepun, mesti orang cakap, badan kereta pakai tin susu. Lambakan alat elektrik juga sangat ketara. TETAPI cuba lihat pada tahun 80an, tiba-tiba produk mereka menjadi lebih berkualiti berbanding tahun 60an. Dengan mencuba, mereka banyak BELAJAR dan MENAMBAHBAIK kelemahan-kelemahan mereka.
Teknik ini ditiru oleh Taiwan dan Korea pada awal 90an dan telah nampak membuahkan hasil pada penghujung dekad 2000. MURAH dan tidak berkualiti ... tetapi menghasilkan banyak inovasi-inovasi bernilai tinggi yang boleh diperbaiki dan dipasarkan.



Kini Negara China telah memulakan strategi yang sama MURAH dan tidak berkualiti. Banyak lambakan produk berinovasi (dan jugak copy terus pun ada) di pasaran kita terutama di kedai-kedai RM2. Contohnya, oleh kerana saya banyak mengajar, ada satu produk yang saya paling suka ialah, Laser pointer 5in1. Ada telescopic, LED light, pen, remote, dan magnet. Produk ni boleh dapat di kedai DIY dengan harga kurang dari RM10.... J

Jadi faktor pertama – BERANI MENCUBA dan TAK BANYAK CAKAP... memang antara faktor produk Korea sekarang ni dasyat-dasyat belaka.


FAKTOR 2: KELUAR DARI KOREA

Semasa saya naik pesawat ke Tehran tahun lalu, majority penumpang dari Dubai Ke Tehran adalah warga KOREA dan China. Kalau dulu di Tehran, hanya penuh dengan kereta Peugeot tetapi sekarang kereta Korea dah berlambak kat sana. Jangan cerita Tehran, di Amerika sekarang pun KIA K5 Optima antara best seller di Amerika. Mingu depan, sayaa kan ke Vietnam untuk audit salah satu daripada syarikat Korea yang sudah mula bertapak disana lebih kurang lima tahun yang lepas.
Model-model kereta mahupun gajet elektronik yang mereka bawa keluar adalah bersusaian dengan pengguna tempatan ditempat tersebut. Saya teringat, salah seorang pengarah Toyota, sebelum mengeluarkan model kereta yang sesuai di Kanada, beliau, pergi menyewa kereta dan memandu di sana untuk membuatkan keputusan, apakah model yang sesuai disana...



Kini K-POP dan drama KOREA dengan mudahnya diterima oleh masyarakat kita. Sebelum ni, ingat lagiKAH kita dengan cerita OSHIN. Ni Jepun pada tahun 80an telah berjaya masuk ke Negara luar. Tu tak cerita Doraemon dll.


FAKTOR 3: RAKYAT BEKERJASAMA

Apabila saya perhatikan pembekal-pembekal untuk syarikat Korea, kebanyakannya adalah syarikat dari negara mereka sendiri. Sekurang-kuangnya, ada seorang Technical Advisor. Hal ni sama juga, dengan syarikat Jepun. Kalau mahu supply ke syarikat Jepun lain, mesti ada sekurang-kurangnya sorang Jepun kat situ.

Ada sorang kawan ni, daripada Department Purchasing. Syarikat beliau bekerja diambil alih oleh syarikat Jepun. Sebelum ni, ada satu komponen yang dibeli dari Jepun berharga RM1 seunit. Tetapi apabila syarikat ini diambil alih oleh syarikat Jepun yang lain, komponen ini dijual dengan harga tidak sampai 20 sen. Bila fikirkan balik, dasyat betul... diskaun 80% beb.

Kalau kita masih ingat lagi, pada awal 90an atau akhir 80an, boleh dikatakan setiap masa DUNIA Jam 10 akan memaparkan tunjuk perasaan di Korea terutamanya di Seoul. ADAKAH peristiwa ini menyebabkan mereka membantu satu sama lain?



Sebenarnya ada banyak lagi faktor yang menyebabkan SINDROM KUALITI KOREA ini menular. Tidak lama lagi SINDROM KUALITI MALAYSIA akan muncul. InsyaAllah

QHSE preachers

Edly Ramly
2 Oct 2012

No comments:

Post a Comment