Saturday, 3 November 2012

KKK - Meningkat Kecemerlangan Kualiti Masjid


Meningkat Kecemerlangan Kualiti Masjid

Ni mungkin sensitive sikit. Tapi takpe, sekadar borak2.

 InsyaAllah,  kawan nak developkan sistem pengurusan kualiti untuk masjid, supaya organisasi masjid member FOKUS kepada Pelanggan.

Contoh Polisi dan framework Objectif Kualiti adalah:
-         -   Untuk menarik lebih ramai jemaah
-         -  Meningkat usaha DAKWAH
-         -  Mebangunkan ekonomi
-          - Mempertingkat ilmu

Kawan suka pergi melawat masjid bila berjalan. Apa yang biasa kawan perhatikan samada NOJER ke, atau PENJAGA masjid ni:

1.        SUSAH NAK SENYUM
2.        CEPAT nak MARAH.. contoh tempat kena buka kasut, dari jauh TERJERIT-jerit bila nampak orang pakai kasut

Ada satu masjid ni (bukan masjid dalam gambar ni tau!), ramai pelancung bukan Islam datang melawat... APAKAH PERSEPSI mereka tentang masjid dan ISLAM secara kasar, bila NOJER atau penjaga masjid bersikap demikian?
Mereka sepatutnya dilatih dengan CARA-CARA atau prosedur menyambut tetapi, memberi penerangan tentang masjid dan menunjukkan contoh-contoh yang baik tentang masjid.
Ha masjid mana nak jadi model yang QMS... untuk pilot projek SAYA... masjid Bandar Putra kot (Tapi kalau banyak POLITIK, byk songeh.. kawan cari yang yang lain dulu).



Wassalam
Quality Preachers
-CER-

No comments:

Post a Comment